Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.05 vteřin. 
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem
Polák, Jindřich ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Flídr, Jan (oponent)
Obchodní smlouvy uzavírané se spotřebitelem Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku zneužívajících ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Jedná se o dílčí část právní úpravy smluv uzavíraných se spotřebitelem. Česká právní úprava zneužívajících ujednání vychází z práva Evropské unie, konkrétně ze směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o zneužívajících ujednáních ve spotřebitelských smlouvách. Systém ochrany založený směrnicí vychází z předpokladu, že se spotřebitel nachází ve slabší pozici, co se týče vyjednávací síly a úrovně znalostí, a proto přistupuje na smluvní podmínky předem připravené podnikatelem, aniž by mohl ovlivnit jejich obsah. Směrnice proto zakazuje taková smluvní ujednání, která v rozporu s požadavkem poctivosti způsobují významnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran v neprospěch spotřebitele. Český zákonodárce zprvu transpozici zmíněné směrnice provedl ne zcela vhodným způsobem. Předmětné nedostatky se pokouší odstranit nedávno přijatá novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Ta navíc reaguje na aktuální vývoj unijní regulace spotřebitelského práva. Jádrem práce je rozbor změn touto novelou provedených ve vztahu k právní úpravě zneužívajících ujednání. První část práce uvádí a analyzuje některé základní pojmy spotřebitelského práva. Druhá...
Tři problematické aspekty posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách v rozhodovací praxi soudů v letech 2020-2022
Švarcbek, Alexandr ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Tomášek, Petr (oponent)
Tři problematické aspekty posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách v rozhodovací praxi soudů v letech 2020-2022 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách. Cílem diplomové práce bylo na základě analýzy rozhodnutí soudů z let 2020-2022 zjistit, zda v rozhodovací praxi soudů dochází při posuzování skutkově obdobných případů (ujednání o smluvní pokutě) k rozdílnému právnímu posouzení, a pokud ano, z jakých důvodů tomu tak je. Diplomová práce odhaluje, že v některých otázkách je právní posouzení soudů ve skutkově obdobných případech zcela rozdílné. Na základě provedené analýzy jsou formulovány celkem tři hlavní problémy vznikající při posuzování ujednání o smluvní pokutě ve spotřebitelských smlouvách. Jmenovitě se jedná o problém týkající se posuzování přiměřenosti výše smluvní pokuty a s tím související moderační právo soudu, jasnosti a srozumitelnosti ujednání o smluvní pokutě a (ne)možnosti zahrnutí ujednání o smluvní pokutě do obchodních podmínek či jiných listin odlišných od spotřebitelské smlouvy hlavní. Rovněž z provedených analýz vyplynulo, že ve více než 1/3 případů soudy opomíjejí zvláštní právní úpravu spotřebitelských smluv a nezabývají se specifiky postavení spotřebitele ve vztazích s podnikatelem. V...
Jednostranné změny obchodních podmínek
Sagan, Klára ; Horáček, Tomáš (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent)
Jednostranné změny obchodních podmínek Abstrakt Předmětem této diplomové práce je problematika jednostranné změny obchodních podmínek ve vztazích B2C, a to jak v obecné právní úpravě, tak v právní úpravě sektorové, konkrétně v energetickém zákoně. Práce si klade za cíl rozkrýt mezery právní úpravy a současně tyto mezery vyplnit, popř. nabídnout variantní řešení. Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První dvě kapitoly představují teoretický rámec nezbytný pro navazující část práce. První kapitola se věnuje obchodním podmínkám jakožto prostředku standardizace a racionalizace právních vztahů, zejména pak jejich pojetí v českém právním řádu, které je klíčové pro nakládání s navazujícími instituty včetně jednostranných změn. Kapitola krátce pojednává také o podmínkách inkorporace obchodních podmínek do smlouvy jakožto předpokladu pro následnou změnu obchodních podmínek. Druhá kapitola vymezuje pojmy, které považuji za stěžejní ve vztahu k jednostranným změnám obchodních podmínek. Třetí kapitola již otevírá problematiku jednostranných změn obchodních podmínek z obecného hlediska. Pojednává tedy o systematickém zařazení v občanském zákoníku, přilnavosti označení pojmu a vývoji institutu jednostranné změny obchodních podmínek. Nejdůležitější částí této práce je část čtvrtá, v níž zkoumám povahu ustanovení...
Možnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru
Bažant, David ; Liška, Petr (oponent)
Možnosti ochrany spotřebitele při jednostranně zaměřené kontraktaci ve finančním sektoru Abstrakt Tato rigorózní práce analyzuje problematické prvky jednání spotřebitelů s podnikateli ve finančním sektoru. Téma si autor vybral pro trvalou aktuálnost dané problematiky a možné dopady na každého z nás při uzavírání smluv o finanční službě. Významná nerovnováha smluvních stran přináší rizika zneužití postavení silnější strany a získání nepřiměřené výhody. Právní řád usiluje o částečné vyrovnání této nerovnováhy pomocí právních institutů na ochranu spotřebitele. Zákonodárce se snaží zabránit nežádoucím jevům, k nimž v minulosti docházelo a stále se objevují, a to zásahem do soukromoprávních vztahů kvůli veřejnému zájmu na ochraně spotřebitele. Cílem této práce je poskytnout přehled o dostupných možnostech ochrany spotřebitele a porovnat, které právní instituty jsou pro spotřebitele nejefektivnější. Práce vychází primárně z rozboru textu právních předpisů a odborných publikací, koncepčních dokumentů připravených v rámci Evropské unie, srovnává implementaci evropských směrnic a přístup soudů ve vybraných členských státech při přezkumu zneužívajících ujednání. Dále jsou uvedeny praktické příklady protiprávních situací, k nimž ve finančním sektoru dochází a které byly zjištěny nejen v průběhu praxe autora, ale i při...
Právní regulace obsahu smlouvy v B2C vztazích (z hlediska ochrany spotřebitele)
Krahulíková, Kateřina ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Pelikán, Robert (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem regulace obsahu spotřebitelské smlouvy z pohledu spotřebitele. Cílem této práce je analyzovat tuto regulaci, zhodnotit, zda je taková právní úprava dostatečná, v čem lze spatřovat nedostatky, jaké vykazuje problémy a zda je regulace v konkrétním případě účelná a plní svou funkci, tedy chrání slabší stranu smluvního vztahu. Práce je členěna do pěti základních částí. První část se věnuje úvodu do tématu a zaměřuje se na vymezení osoby spotřebitele, důvody jeho ochrany, principy, ze kterých při jeho ochraně vycházíme. Druhá část práce se zabývá nepřiměřenými ujednáními ve spotřebitelské smlouvě. Při tom jsou analyzována problematická ustanovení s přihlédnutím k závěrům v judikátech Soudního dvora Evropské unie i soudů českých. Samostatná pozornost je věnována možnosti sjednání smluvní pokuty ve všeobecných obchodních podmínkách. Třetí část práce se věnuje informačním povinnostem. Shrnuje evropskou úpravu v této oblasti a představuje zdroje informačních povinností pro podnikatele. Z porovnání dřívějších a nových úprav je sledována tendence v informačních povinnostech v Evropské unii. Informační povinnosti jsou také podrobeny kritickému pohledu, a to především na základě odborných článků. Národní úprava informačních povinností je rozdělena na úpravu obecnou a vůči...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.